کارگردان فیلم تلویزیونی «بومرنگ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسائل و مشکلات عدیده اقتصادی که این روزها به شدت گریبانگیر سازمان صدا و سیما شده مسأله ای است که بارها توسط مدیران این رسانه عنوان شده و تمامی ما به خوبی در جریان آن قرار داریم اما آنچه در این میان مدیران رسانه ملی از آن غافل مانده اند این است که سقوط برنامه های تلویزیونی نزد مخاطبان داخلی روندی بودی که طی دهه های اخیر به دلیل عملکردهای غلط به وجود آمده و به وضعیت بحرانی فعلی منتهی شده است.
وی ادامه داد: مدیران سازمان صدا و سیما باید آگاه باشند که رسانه ملی ما آنقدر پر اعتبار است که شبکه های نازل و کوچک و پیش پا افتاده ماهواره ای نباید به عنوان رقیبی برای آن شناخته شوند و این شبکه ها اصلاً در حد و اندازه ای نیستند که بخواهند مخاطبان داخلی را به سمت برنامه های خود جذب کنند؛ حال این سوأل برای بسیاری از افراد به وجود می آید که پس به چه دلیلی بسیاری از مخاطبان داخلی این روزها به سمت تماشای برنامه های ماهواره ای گرایش پیدا کرده اندو جواب آن هم بسیار ساده است و در یک کلمه خلاصه می شود؛ «انحصار گرایی»!
فلاح پور خاطرنشان کرد: متأسفانه ما همواره در سازمان صدا و سیما شاهد آن بوده ایم که بسیاری از نیروهای فعال، تأثیرگذار، آگاه و بالقوه مرتباً از رسانه ملی به دلایل مختلف اخراج شده اند و در عوض تعدادی از افراد که می توان از آن ها به عنوان یک مافیا نام برد مرتباً در تمامی تولیدات سازمان نقش کلیدی و فعال داشته اند؛ به نحوی که این اتفاق نه تنها در حیطه تهیه کنندگی که در حیطه های کارگردانی و حتی بازیگری هم به چشم می خورد و نیم نگاهی به برنامه های تلویزیونی در شبکه های مختلف نشان می دهد که تنها تعداد معدودی از افراد مرتباً مشغول به کار هستند و گویی که دیگر هنرمندی در ایران وجود ندارد.
کارگردان سریال تلویزیونی «زمانی برای پشیمانی» سپس با تأکید بر اینکه حضور آدم ها و دیدگاه های تکراری در برنامه های تولیدی سازمان باعث گریزان شدن مخاطبان از رسانه ملی شده اظهار داشت: تکثر دیدگاه ها در برنامه های تولیدی می تواند مخاطب قهر کرده تلویزیون را بازگرداند؛ معتقدم مدیران سازمان صدا و سیما بایستی از تمامی نیروهای فعال و تأثیرگذار برای تولید برنامه های رادیو و تلویزیون استفاده کنند و به هیچ عنوان به صورت گزینشی عمل نکرده و درهای سازمان را به روی همه دلسوزان و دغدغه مندان باز بگذارند تا از این طریق بتوان با تدبیر مخاطبان داخلی را مجدداً به سمت تماشای برنامه های تلویزیونی سوق داد و به آن ها ثابت کرد که دیگر شاهد حضور آدم ها و دیدگاه های تکراری در برنامه ها نخواهند بود.
این فیلمساز افزود: بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که ذائقه مخاطب ایرانی به شدت تنوع طلب است و نمی تواند تکرار را تحمل کند؛ اما به دلیل نادیده انگاشته شدن این نظریه توسط مدیران سازمان ما شاهد این هستیم که بسیاری از مردم به جای تماشای برنامه های تلویزیون ترجیح می دهند برنامه های سخیف و بی هویت ماهواره را تنها به دلیل تنوع تماشا کنند.
فلاح پور تأکید کرد: تنها سیاست درستی که آقای عسگری به عنوان رئیس جدید رسانه ملی می توانند در نظر بگیرند این است که به سمت نگاه های کارشناسی روی بیاورند و با استفاده از نظرات و تجربیات کارشناسان، صاحب نظران و تولید کنندگان با سابقه و با تجربه تمامی پتانسیل و نیروی بالقوه و توانمندی که سال ها پشت درهای سازمان مانده اند را به سمت تلویزیون جذب کرده و برنامه های متنوعی برای این رسانه مهم تولید کنند تا از این طریق بتوانیم تمامی اهداف کلان کشور را از طریق تلویزیون محقق ساخته و کاری کنیم که مردم به جز رسانه ملی به هیچ تلویزیون دیگری اعتماد نداشته باشند.
کارگردان فیلم سینمایی «تیک» در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه سال های اخیر سیل عظیمی از افرادی که هیچ تجربه ای در زمینه تولید فیلم نداشتند به عنوان کارگردان فیلم ها و سریال های تلویزیونی به جرگه فیلمسازان راه پیدا کرده اند و همین امر ضربات زیادی را به تلویزیون ما وارد ساخته است و ما در این بخش نیز نیاز به یک مدیریت و تدبیر جدی و اساسی داریم تا هر شخصی نتواند به عنوان تهیه کننده و کارگردان به راحتی در تلویزیون حضور پیدا کند و با ساخت برنامه های نازل و پیش پا افتاده باعث قهر مخاطب با رسانه ملی شود.
ارسال نظر